Aya Aballah
2021-08-14 16:05:10
Новини
قصة شقة نرجس
بقلم / آية عبدالله
انا اسمي احمد وعندي 30 سنة متزوج وزوجتي اسمها سارة وعندي ولدين توأم هم عمر و وائل وحكايتي اغرب من الخيال ومن يوم ما حصلت قصتي دي وانا اصبحت انسان مدمر نفسيٱ وضائع وشارد الزهن وغير متزننفسيآ .... انا شاب بسيط جدا من محافظه المنصورة اعمل في شركة بترول بدأت قصتي عندما ذهبت ذات يوم الي عملي ففوجئت بحركة ترقيات وكنت انا من ضمن اللذين حصلوا على الترقية وكنت سعيد جدا بهذة الترقية اللي كانت بمثابة نقلة جديدة في حياتي لأن الترقية كانت اني لابد ان انتقل لفرع الشركه فالقاهره ولكن هذه الترقية عملت ربكة في حياتي لضرورة الانتقال الي القاهرة والعثور علي سكن لي ولاسرتي ليجعلني قريبأ من عملي الجديد وكان امامي من الوقت اسبوع للانتقال لعملي الجديد في القاهرة وكنت لسة مش عارف هاسكن فين استنيت ليوم الاجازة يوم الجمعة ونزلت القاهرة للبحث عن سكن مناسب قريب لفرع الشركه الجديد تعبت جدا فاليوم دة من التدوير والبحث ومالقتش شقه مناسبة وكان قد اوشك النهار علي ان ينتهي وبدأ حلول الليل وانا لسة بادور علي سكن وبدا ينتابني الياس اني الاقي شقة مناسبة فاليوم دة وفجأه وانا ماشي لقيت يافطة مكتوب عليها يوجد شقة للايجار فالدور السادس لمقابلة المسؤلين اصعد للدور الخامس شقة السيدة نرجس فرحت وقولت فنفسي يارب الشقه دي تطلع كويسه لاني كنت تعبت واليوم خلص وبقينا بالليل والمفروض اني انقل تاني يوم السبت العفش واستلم شغلي الجديد يوم الاحد وفعلا طلعت للسيدة نرجس فالدور الخامس وكان لسوء حظي الاسانسير عطلان وطلعت عالسلم وخبطت عالباب ولكن ما حدش رد . . وكان الدور ضلمة وكئيب والاضاءة فية خفيفة جدا وباقي الادوار منورة عادي ولكن فية هدوء وسكون غير طبيعي وفضلت اخبط عالباب لغاية ماشوفت خيال من داخل الشقة وصوت اقدام جاية من الداخل من بعيد بعد ماكنت ابتديت احس ان مافيش حد جوة الشقة وابتدت الاقدام تقرب من الباب لكن مااعرفش لية فالوقت دة خوفت واصابتني قشعريرة رعب فجسمي وحسيت اني عايز اهرب وابعد عن المكان دة لكني تماسكت بعد ان فكرت اني لازم انتقل بكرة القاهرة وفاللحظة دي لقيت الباب اتفتح ... وظهرت سيدة عجوزة ظهرت ملامحها من خلال ضوء خافت من داخل الشقة وكانت تبدو فالسبعين من عمرها وتلبس رداء اسود وكانت تبدو علي وجهها معالم الزمن وكبر السن ولكن الغريب أنها كانت شاحبة اللون وعيناها خالية من الحياة وتنظر نظرات غير محددة نظرات فالاشيئ وكانها تنظر الي الفراغ عندما اطلت ووقعت عيني عليها فاللحظة الاولي شعرت بقشعريرة خوف تسري فجسمي وشعرت ببرودة فالمكان عندما فتحت الباب واطلت منه وقولتلها وانا صوتي مرتعش بة نبرة خوف لم استطيع السيطرة عليها ... حضرتك السيدة نرجس صاحبه العماره ردت بصوت خافت بة نبرات العجز وارهاق السن ايوة انا .... اتفضل يابني ووسعت لية علشان ادخل وفعلا دخلت ولكنني كنت اشعر بعدم راحه وقالتلي اتفضل استريح .... شكلك تعبان من كتر التدوير علي سكن طول النهار ... بصيت لها باستغراب وقولتلها اية اللي عرفك اني بادور علي شقة طول اليوم ردت بنفس الصوت الخافت المخيف ..... باين عليك الارهاق يابني المهم مافكرتش كتير وكان كل همي فالوقت ده ألاقي سكن وقعدت علي كنبة قديمة رائحتها عفنة وفي نفس الاضاءة الخافتة الكئيبة اتفقت علي كل حاجة وسلمتني مفتاح الشقه ومضيت العقد ولكن لا اخغي عليكم الامر كنت مخنوق وعايز أخلص الاجراءات بسرعة وامشي من الشقة لاني كنت مخنوق ومش مرتاح من شيئا ما وكانت الشقة كئيبة وباردة وفيها رائحة عريبة تخنق ولكنني بررت إحساسي باني كنت تعبان ومرهق وعايز اخلص وفعلا خلصت الاجراءات ورجعت المنصوره عشان نستعد للانتقال للسكن الجديد تاني يوم وكنت فالوقت ده بابررر مشاعري تجاه الست نرجس وشقتها الغريبة اني كنت مرهق من عناء البحث عن سكن طول اليوم وفعلا ماصدقت اني روحت ونمت وانا في غاية الارهاق ونسيت الموضوع خالص تاني يوم جبت العربية ونقلت العفش وذهبنا الي شقتنا الجديدة اللي كانت فالدور السادس وكان يوم طويل جداً ومرهق تعبنا فية انا واسرتي من عناء الانتقال وفرش العفش وبعد تعب وعناء خلصنا فية كل حاجة بقدر الامكان ونمنا واحنا في غاية التعب والارهاق في اول يوم لينا فالشقة الجديدة وماحسيناش بنفسنا غير تاني يوم الصبح وكنت فاليوم دة تعبان جدا من عناء ومشقة اليومين اللي فاتوا وماقدرتش اروح الشغل واخدتة اجازة ومر اليوم عادي جدا كاول يوم لينا فالشقة وفالليلة دي نمنا كلنا بدري عشان استعد تاني يوم لاستلام شغلي الجديد ولكن فالليلة دي سمعت صوت دربكة واصوات اقدام تروح تجيئ قريبة جداً وكانها تاتي من صالة الشقة قلقت وخرجت اشوف مصدر الاصوات ولكني لقيت المكان هادي جدا ومافيش اثر لأي صوت افتكرت اني كنت باحلم او ان الصوت من عند احد الجيران او من عند الست نرجس فالدوراللي تحتي شربت ماء وروحت كملت نوم وتاني يوم رحت الشغل وابتديت امارس عملي الجديد بشكل طبيعي وكنت مندمج جدا فشغلي لغاية ما جاني نليفون من زوجتي سارة وهي تبكي بشكل هستيري وبتقوللي الحقني يااحمد الشقة دي فيها حاجة مش طبيعيه قولتلها ازاي يعني ياسارة ارجوكي سيبيني اركز فشغلي ولما ارجع ابقي احكيلي انتي ممكن تكوني تعبانه من اثر العزال وقفلت الخط مع سارة من غير ما اديها فرصة للكلام واعتبرت كلامها خوف عادي لاي ست بتسكن فمكان جديد عليها لوحدها لاول مرة وكملت شغلي عادي ونسيت الموضوع لغاية وقت الانصراف من العمل وروحت وانا طالع فالاسانسير وقف فالدورالخامس دور شقةالست نرجس والنور فجاه قطع وبقيت مش عارف اعمل اية ولا عارف افتح الباب واخرج ولا الاسانسير راضي يتحرك..... و فالوقت دة سمعت صوت اشبه بالفحيح ينادي ويقوللي..... احماااااااااااد........... احماااااااااااد......... تعاااااااااالي........... يااحماااااااااااااد ............ احماااااااااااد تعااااااااااااالي عندنا خوفت جدا واتفزعت وصرخت وفضلت اقرا قرٱن كتير وانا فمنتهي الخوف والفزع لغاية ما فجأة النور رجع ورجع تاني الاسانسير يشتغل خرجت منة لقيت الشقة بتاعتي خبطت عليها وانا مش متمالك اعصابي من اللي حصل وفتحت سارة الباب وكانت شاحبة اللون وعينيها عليها اثر البكاء واول ماشافتني قالتلي....... اية المصيبة اللي انتى رمتنا فيها دي..... الشقة دي مش طبيعيه يااحمد.... قولتلها فية اية بس ياسارة.... انا جاي مش مستحمل ردت سارة........ انا صحيت من النوم الصبح ورحت احضر الفطار للاولاد وفاثناء مابحضر الفطار خرجت علي صوت وائل لقيت ابنك عمر ماشي علي سور البلكونه وكانة منوم ومش في وعية وكان وائل بيصرخ وبيقول الحقيييييناااااااا يامامااااا...... الحقيييييييناااااااا يامااااااما خرجت جري علي عمر وكان ماشي علي سور البلكونه وكان بيحاول يرمي نفسة وانقذتة باعجوبة قبل ما يقع ولما هديت الولاد وقولتلهم في اية.. اية اللي حصل... ولية ياعمر طلعت كدة علي سور البلكونه بكي وقاللي.. كان فية راجل عجوز وشكلة وحش وشريرجدا و بيخوف و ماسك فايدة كرباج وفالايد التانية منشار وبيرفع علية الكرباج وبيقوللي هاضربك جامد وهاقطعك بالمنشار لو ماطلعتش علي السور وسمعت كلامي انا خفت منة وسمعت كلامة وطلعت علي السور وكان عايزني ارمي نفسي من فوق السور فالشارع وانا كنت باعيط ووائل كمان كان بيعيط وبيقولة دورك انت كمان جاي لغاية لما جيتي انقذتيني والراجل العجوز اختفي استغربت اوي من كلام الولاد وهديتهم وقولت يمكن خيالهم واسع وشافوا حاجه فالتلفزيون وبيقلدوها وقولت لعمر اوعي نطلع تاني علي السور مهما حصل وكنت مش واخدة كلامهم علي محمل الجد وسيبتهم ودخلت المطبخ تاني لغاية ماخلصت اللي ورايا فالمطبخ وقولت ادخل اخد حمام دافئ ولما فتحت الدش لقيته بينزل منة دم واصوات طالعة تشبة الفحيح بتنادي علية بصوت خافت سااااارة ....... تعااااااااااااالي....... ياساااااااااارة...... احنا فانتظاااااااااارك صرخت فالحمام وجريت افتح الباب لقيتة مبيفتحش فضلت اخبط وانادي عالاولاد يفتحولي الباب من برة وبالتفت فجأه ظهر لية وش شيطاني فمراية الحمام لراجل كبير فالسن وملامحة شريرة ومشوه ووشه كلة دم وبيبتسم لية بشر واخذ يطلق ضحكات شريرة وفاللحظة دي عمر ووائل فتحوا لي الباب من برة اخدت ولادي فحضني واتصلت بيك عشان احكيلك علي اللي حصل احنا لازم نسيب الشقة دي فورا يااحمد ... قولتلها اهدي بس ياسارة وتعالي نقعد ونشوف هانعمل اية لاني كنت مصدق سارة المرة دي بعد اللي حصل معايا فالاسانسير وانا طالع وكنت حاسس اني وقعت فورطة كبيرة وجالي احساس ان الموضوع بقي اكبر من اني اعزل واسيب الشقة وفاثناء ماكنت بافكر انا وساره هنخلص مالورطة اللي وقعنا فيها دي ازاي سمعنا صوت باب الأوضة بيتفتح وبيصدر منة صوت صرير مرعب التفتوا جميعاً فوجدوا سيدة محروقة الوجه والجسد ولها شعر ابيض اشعث منكوش شكلها مرعب مزبوحة من عند الرقبة وتنزف دما وتئن وجعا وتستغيث بصوت متقطع ومرعب وخافت متجهه اليهم قائلة .......... الحقوووووووووني...........الحقوووووووووني
والي اللقاء فالجزء الثاني
من شقة نرجس
بقلم/ آيةعبدالله