Розділ перший
Розділ другий
Розділ третій
Розділ четвертий
Розділ п’ятий
Розділ шостий
Розділ сьомий
Розділ восьмий
Розділ дев’ятий
Розділ десятий
Розділ одинадцятий
Розділ дванадцятий
Розділ дванадцятий

Вечоріло. Володя збирався на побачення. Свіжовиголений, з напрасованим одягом, що щільно прилягав до мускулистого торсу, розчісував непокірну шевелюру. Маша і Миколка, принишклі, сиділи на дивані, спостерігаючи за братом. Великі пустуни, поводили себе на диво смирно. Щоправда, витримки часом бракувало — пощипували тишком одне одного, корчили гримаси. Годинник показував десяту. До кімнати увійшла Настя Романівна. Оцінююче оглянула, повернула спиною до себе, поправила цупкий накрохмалений комір сорочки. Запримітила менших.

— О, так вони тут! А я гадала, десь галасають на вулиці. Щось дітки мої сьогодні всі перемінилися...

Миколка і Маша підбігли до матусі, стали навперебій розказувати, як Володя ретельно ладився до клубу — як старанно прасував, начищав до блиску черевики. Особливо розсмішив Миколка, коли, наслідуючи брата, взявся перед дзеркалом чесати свою чуприну. Маша ж заявила, що у неї таке ж красиве і розкішне волосся, як у Володіної дівчини. «Всі все знають, усі все бачили, а я — ніби в ізоляції», — подумки вразилася Настя Романівна, згадавши, за чим прийшла.

— Ми, з батьком, подумали, що твій вибір, то твоя особиста справа, — сказала, і побачивши, як Володя прояснів лицем і хоче взяти її в обійми, порухом руки зупинила: — Проте, оскільки ми не послідні для тебе люди, хотілося б, щоб ти послухався нас. Слід все обдумати. Не правильність твого вибору нас хвилює, а як все обставити найкращим чином, по-людськи.


Володя влаштувався до автоколони. Оформив потрібні документи, порозписувався, написав заяву. З контори зайшов до майстерні. Відшукав начальство.

«Роздивишся, що й до чого», — мовив завгар, передаючи ключі. Роздивлятися було нічого, хіба що замок запалення цілий. Лом, брухт... Рама на землі, колеса валяються поодаль. «Бочка дирява», — попередив начальник. Володя засукав рукави.

Гараж спостерігав. Дехто усміхався про себе, дехто журно хитав головою. По тижню стали підходити. «Тут у мене зайвий на сімнадцять завалявся», — дав ключа сивий дядько. Позносили, хто що міг. Ємкість ставили гуртом. Зварювальник возився півдня, по обіді поплескав долонею по латках: «Ще послужить». Двигун після капремонту слід було обкатати, довелося три дні їздити селом без навантажень. Якраз встиг до косіння гороху.

Аби культури при купі були, менше доводилося б галасати битими шляхами. Техніка розкидана по полях, тимчасові заправки просто неба. Бочки з соляркою, каністри з мастилами... Тут же імпровізовані закутки для їжі — складанні столики, наспіх склепані ослінчики. Машину Володя ставив біля двору. Вставав ні світ ні зоря. Батько вже чекав у кабіні. Дорогою підбирали ще одного комбайнера. І вже до пізнього вечора не було змоги полишити кермо.

Непомітно скінчилося літо. Наталка збирала речі.

Змовини призначили на середину осені. Наполіг Петро Іванович: пора стоїть гаряча — не до веселощів. Володя й сам був задіяний на жнивах — розвозив бензовозом пальне по полях, тож поставився до батьківського рішення з розумінням. Так, поспішати було нікуди. Згодою коханої він заручився, а все інше другорядне, пуста формальність. Наталка була іншої думки. І тут з його боку заперечень не було: традиції слід поважати.

— Ти ж її до самого дому проведи, — напучувала Катерина Григорівна.

Володя підхопив пузату сумку, поволік до виходу.

— Ви сюди цегли наклали, чи що?

— Гостинці. Картопелька, помідорчики... Всяка всячина.

Багажник забили доверху. Одяг Наталка поклала до салону.

— Жаль, гарбузики не доспіли, а то парочку взяли б.

— Хіба в них свині є?

— Та які свині на поверхах. Самі варили б кашу та їли.

— Бабусю, досить завантажувати, он вже амортизатори сплющило.

Володя запустив двигун.

— Бувай, бабуню, — Наталя обійняла, розцілувала.

Легковик завернув вбік райцентру.

© О Брама,
книга «Світ для двох».
Коментарі