Розділ перший
Розділ другий
Розділ третій
Розділ четвертий
Розділ п’ятий
Розділ шостий
Розділ сьомий
Розділ восьмий
Розділ дев’ятий
Розділ десятий
Розділ одинадцятий
Розділ одинадцятий

Володя відкинув ковдру, ривком полишив постіль. Вибіг до дворища, занурив голову в бочку з дощовою водою. У-фф, розлетілися бризки довкіл. Охолола за ніч рідина обпекла шкіру, Володя заходився розтиратися махровим рушником. На плесо б зараз, подумалося. Раптом порухи стали уповільнюватися, рушник випав з рук. Потер перенісся, намагаючись пригадати щось дуже важливе.

Зненацька пам’ять воскресила вчорашнє. Збудження велетенською хвилею стрепенуло плоть, затримало подих, запаморочило голову. Е-еге-ей! — закричав щосили. Підстрибнув, зірвав з гілки яблуко і метнув високо над дахом.

— Йди снідати, — гукнула з ганку мама. Вона стояла, прихилившись до одвірка й усміхалася дурощам сина.

Володя полонив її в обійми, відірвав від тверді, закружляв.

— Облиш, зараз же, — впустиш!

Аромат свіжого борщу, розлитого в полив’яні миски, збуджував апетит. Гірка рум’яних млинців манила зір, домашньої випічки хліб скибами громіздився на великій тарелі. Свіжозірвані темно-червоні помідори по-хазяйськи розташувалися посеред столу, покритого цвітастою скатертю. На кухні щось жарилося — шипіло, шкварчало, духмяніючи. Така багата їжа зрання йшла в розріз із сімейною традицією — зазвичай, задовольнялися кухлем парного молока та куснем хліба, але Настя Романівна старалася ради сина. І не тому, що воротився той зі служби і був, на її погляд, худий та слабий; просто, це приносило задоволення. Чоловіки — вона знала — полюбляють, коли їм догоджають. Особливо, що стосується їжі.

Їх було троє. Настя Романівна ніколи не задумувалася, хто їй більше любий, віддавати будь-кому з дітей перевагу, таке навіть в голову не надходило. Все ж Володі приділялося більше уваги: він був старшим і мимоволі правив за взірець. Миколка і Маша у всьому слідували старшому братові. Настя Романівна не могла не радіти. П’ять років як отримала посаду директора десятирічки — турбот прибавилося, доводилося розривалася між сім’єю і школою. Часом здавалося, не витримає фізичних та нервових навантажень і зречеться вчителювання, роботи, яку любила, якою марила ще з дівоцтва і яка зрештою стала стрижнем життя. Цього не сталося. Всупереч побоюванням, меншенькі не відбилися від рук, навпаки, в їхніх характерах стали проявлятися позитивні риси. І це не зважаючи на те, що за браком часу їхнім вихованням вона майже не займалася. Настя Романівна спершу навіть розгубилася — закралися було сумніви щодо доказовості педагогіки, зрештою, надійшло заспокоєння. Колеги запримітили зміни, і звичайно, пов’язали це з призначенням на керівну посаду. Колектив очікував пертурбацій — відомо ж бо, нова мітла на свій лад мете, — та на загальний подив, все залишилося на своїх місцях. «А я вже змирилася з думкою, що відберуть у мене класне керівництво», — якось вирвалося в одної з виховательок, чий клас протягом останнього півріччя пас задніх — і в навчанні, і в поведінці. Настя Романівна вдалася до сентенцій: – «Роль вчителя, і зокрема, вчителя-вихователя не обмежується одною лише передачою знань. Педагогіка передбачає імпровізацію, як одну із складових творчості. А творчість, у свою чергу, вимагає розуміння. Робити висновки із своїх помилок, відшукувати причини помилок інших — навчатися. Не слід ставитися до учнів зверхньо, повірте, в дітей наших можна дечого навчитися».

Володя пив молоко, і посміхаючись, подивлявся то на замислену маму, то на батька.

— Щось наш старшенький сьогодні не такий.

— А який? — глянув поверх окулярів батько.

— Дивний.

— Не бачу нічого дивного, — Петро Іванович іще раз оглянув сина, піднявся з-за столу. — Ну, мені пора, а то заждалися там хлопці.

— Зачекай, тату.

Володя перестав посміхатися, поставив чашку на стіл.

— Хочу дещо повідомити. Справа в тім, що я, здається, одружуюся.

— А що я говорила! Мене не проведеш.

— Зажди, мати, дай розібратися, — Петро Іванович сів на місце, зняв окуляри. — Як розуміти оте «здається»?

— Бачите, я вирішив тільки-но. Вирішив, що повинен.

— Повинен?! Чи не хочеш сказати, що вона... і ти вимушений?

— Навіщо ж так, батьку!.. Я кохаю її.

— І давно це у вас? Маю на увазі — кохання.

Батькова іронія збентежила, він вже пожалкував, що почав цю розмову.

— Петре, — втрутилася Настя Романівна. — Сам же говорив, давай, розберемося. Ось давай і розберемося. Не забувай, Володя вже достатньо дорослий, щоб до нього ставитися серйозно.

Петро Іванович крякнув, начепив на носа окуляри, даючи зрозуміти, що свою провину усвідомив.

— Розумієте, — Володя дивився на свої пальці, що перебирали крихти хліба на столі, — я не зовсім точно висловився, сказавши, ніби мушу. А все просто, я зрозумів, вона та людина, про яку мріяв.

— Хто вона?

Настя Романівна схвилювалася. Розуміла, що нічого не вирішується у цю хвилину — все визначилося раніше, без їх участі, все ж тривога за долю сина не убавилося. «А з якого б дива Володі має попастися погана дружина? В нього достатньо розуму, щоб розібратися в своїх почуттях, розпізнати фальш».

— Її Наталкою звати.

Петро Іванович звів брови, глянув на дружину.

— Це ж яка?.. Чекай, чи не... днями мені Миколка тараторив... котру ти до медпункту доставив? Як же я зразу не второпала!

Настя Романівна повернулася до чоловіка, пояснила:

— Григорівни онука. Вірно, Володю?

— Так, мамо.

Затяжне мовчання порушив батько:

— Ну я піду — робота все ж. Увечері поговоримо.

— Який вечір, яка робота! — зашуміла Настя Романівна. — Обійдуться сьогодні без тебе.

— А в чім, власне, річ — чого така трагіка? — Петро Іванович розгублено дивився то на дружину, то на сина.

— Так вона ж дитина зовсім!.. Не набагато старша нашої... Володю, сам-то хоч знаєш, скільки їй?

Володя зам’явся:

— Вона... їй... Школу закінчила, здається, дев’ятий...

— Господи! — зітхнула мати.

— Ну ти даєш, синку! — тільки й промовив батько.


(Дала буде...)

© О Брама,
книга «Світ для двох».
Коментарі