Нерозділене кохання
Маніяк
Падло
Голуба мрія
Терорист
Будні периферії
Стерво
Халепа
Ескулапи
Педоцентризм
За владу Рад
Втрачені кадри
Щасливе дитинство
Парадигма сімейного життя
Дон Жуан
Причина
Контакт
Повернення
За владу Рад

«До влади можна прийти різними щляхами. Та воліти її будь-що, дуже небезпечно – можна втратити здоров’я, і не тільки...» 

За владу Рад

— За владу Рад! — дзвінко проголосив Нестор Іванович і зробив помах шаблею.

Я не встиг навіть відреагувати, як грізна холодна зброя часів громадянської, просвистівши загостреним кінцем побіля мого носа, врізалася жалом у дерев’яне бильце ліжка. Ванько Дундик кошаком відплигнув до дальнього кута кімнати, вичавив перелякану посмішку. Я подивився на глибоку зазубрину в дереві, судомно зглитнув, уявивши на мить розрубану людську плоть.

— Бий контру недорізану! — знову гаркнув Нестор Іванович, та я вже був побіля Ванька. Знову свист, удар, шарудіння трісок по підлозі — неначе хто сипонув жменю кукурудзяного зерна.

— Несторе Івановичу, а от, приміром, вас поранено в руку — що тоді?

— Було й таке, — презирливо окинув поглядом місце нашої дислокації, перемістив зброю в ліву руку. — Хе-ек!

Цього разу шаблюка зачепила лампочку під стелею — бите скло посипалося нам на голови. Дундик втяг шию в плечі, смикнув мене, щоб я не підзаначував старого.

— А якщо кінь під вами впав? — не вгавав я.

Нестор Іванович підхопився з імпровізованого коня, за якого правила звичайна табуретка, піднявся на повний зріст, зробив фехтувальний випад у напрямку уявного ворога. Одночасно із стугонінням дубового ліжка відкинута табуретка гупнула по наших ногах. Ванько Дундик заверещав, наче його розпанахали навпіл.

— Ну, а коли противник побіг? — підлив я масла у вогонь.

Нестор Іванович, хижо блимнувши очима, кинувся на хворих ногах до бильця. Дундик почав протискуватися боком поближче до вхідних дверей, я про всяк випадок взяв до рук табуретку.

— А якщо супротивник, відступаючи, заведе в пастку? — піддав жару.

Нестор Іванович хвацько розвернувся на кривих ногах, вишкірився:

— Нас так просто не візьмеш!..

Колишній боєць першої кінної увійшов у раж, і я вже пожалкував, що затіяв цей розіграш: чого доброго, ще кинеться. Ванько Дундик вже хряснув сінешніми дверима. Я підняв табуретку до рівня живота, збираючись відбити можливий напад.

— Я вас, контрапупики, всіх пошинкую! — люто зашипів Нестор Іванович, крутячи перед собою шаблею.

Я зрозумів: в його старечій голові щось перевернулось і він повернувся у свою бойову молодість. Якщо зараз його не повернути до дійсності, бути мені порубаному на шмаття.

Кинута табуретка вибила зброю з рук, штурхонула в груди.


Контузія

— Що зі мною? — не відкриваючи очей, запитав Нестор Іванович.

— Ви впали з коня, — зареготав Ванько.

— А в грудях чого болить?

— Це кінь задки садонув — копитом.

— Ми в Добрих Водах?

— Ні, — знову хихикнув Дундик, — ми в рідних стінах.

— Правий фланг оголено — треба послати туди пару тачанок на поміч.

— Уже зроблено, Несторе Івановичу, — я припідняв йому голову. — Тачанки вже повернулися — навели там марафет. Заодно з медсанбату мікстури вам прихопили. Ось, прийміть, — я підніс до його губ наповнений стакан. — Од контузії допомагає.

Нестор Іванович крутонув більмаками, але до посудини припав. Медперсонал був би задоволеним таким пацієнтом: призначені ліки вжиті без вередувань.

— Вам би зараз бульйончику з дієтичного м’яса — враз очухалися б. — Я підморгнув Ванькові, мовляв, розкрутка почалася — треба довести клієнта, так би мовити, до повної кондиції.


Наслідки 


Нестор Іванович Лагадзінський був продуктом своєї епохи. Революцію він зустрів хлопаком, а в громадянську вже успішно махав шаблюкою та наганом. Потім було енкеведе, продзагони, колективізація, розкуркулювання. Після вітчизняної, на якій його добряче контузило та потрощило кістки на ногах, знаходився на різних посадах — від голови сільради та голови правління колгоспу до дільничного.

— Кроля чи курку? — запитав Дундик. — Минулого разу кролятина була.

На Ванька були покладені обов’язки кухаря. Ми засідали в діда мало не щодня, тож він знав, де що знаходиться і в якій кількості. Баба Віра, до якої дід Нестор на старість прибився, залишила по собі добряче хазяйство. Відійшла з миром… Ми навіть яму копали, виносили… словом, загребли. Допомагати добровільно визвався Дундик. Рвав-косив траву кролям, годував курей, носив воду. Старий плигав подвір’ям на милицях — керував.

— Там іще лишилося щось? Нагодоване?

— Діду, ви що — жартуєте? Кролів вистачить нам на цілий рік, курей взагалі перелічити неможливо.

— Свинка як там — їсть?

— Ні, вам таки добряче перепало, коли на голові граната розірвалась. Яка свинка?! Ми її вже з’їли.

— Не може бути!

— Не могло, та сталося. Ви ж її самі з нагана застрелили, сказали, що контрреволюція має бути ліквідована.

Нестор Іванович вдарив себе по коліні:

— Подивіться, хлопці, — нахилив голову, показуючи маківку. — Бачите вм’ятину? Як осколок зрикошетив, почалися провали пам’яті.

На плиті, в казанку, вирувала курятина. Дундик збирав ложкою піну. Відчинився райкоп — йшла восьма година.

— Несторе Івановичу, заправка фунциклює.

Через вікно було видно, як продавець відкрила двері, зайшла до магазину.

— А чи не послати нам гінця за пляшуньою винця, — заримував я пропозицію.

Нестор Іванович паралітично відкинувся на стільці. Милиці з гуркотом брязнули об долівку, голова закинулася назад, за плечі. Почалося…

Я ухватив старого під пахви, припідняв, вибиваючи з-під нього стілець. Положив горизонтально.

— Ложку!!

Дундик застиг, вирячивши очі. Господи, якщо й цього ухватить епілепсія, мені амба. Язик… Де?.. Тесак! Так, у кармані ножак мисливський. Кишеня… друга… Є!!

Між зуби… та-ак, та-ак, тепер пальцями. Ні, підкови піддаються…Ота-ак…Фу-у ти… Тепер, притиснувши язика, уговтати тіло… Ти диви, як вертиться!.. У мене три вільні кінцівки — коліньми на руки, сідницями на живіт. Приборкався…

Я знеможено притулився спиною до стіни, витер спітніле чоло. Дундик продовжував стовбичити з розширеними зіницями та відкритим ротом. Черговий претендент… Нехай вже цей старий чорт покоцаний долею, в тебе звідки припадки?..

— Вано, посічи цибулю, — якомога лагідніше попрохав. Не слід натискати психологічно в таких випадках, бо спровокується прояв хвороби. Звідки такі знання? А хрен його знає… Життєва практика. — Висип та помішай.

Нестор Іванович пустив піну з рота. Уже не пацав кінцівками, лежав сумирно, тупо дивлячись у стелю. Дундик також відійшов від стовбняка, возився біля плити, підкидаючи свіжі поліняки. Розсівшись на покаліченому ліжку, я запалив цигарку, глибоко затягнувся димом.

Да-а, неприємна штука ця падучка… Народиться людина нормальною, ходить-гуляє, їсть-п’є, а в один зовсім не прекрасний момент — бац… і пішло-поїхало. Коли хто чув раніше за чорну хворобу? Один-два випадки на цілу область, та й то вроджене. Нині ж через одного б’є в корчах об землю. Цивілізація…

Ванько порозкладав м’ясо по тарілках, я відкоркував перцівку. Лагадзінський, повністю очухавшись, нетерпляче йорзався на стільці.

— Діду, а хто то до вас приїжджає, «Волгою»?

— Синок.

— Ви ж казали, що не були одружені, — я розлив настойку по стаканах. — А-а, зрозуміло… Ану ж розкажіть.

— Та що там розповідати… Чи не знаєте, як це робиться?

— Як робляться діти — відомо, цікавить попередній етап.

Нестор Іванович зробив інтригуючу паузу: полюбляв заволодівати чужою увагою, — всунув до рота набиту самосадом люльку.

— Попали ми в «котел» під Києвом, значить… Німець пре зо всіх боків — чортам жарко, а ми, як ті криси, кущами та очеретами — хто куди. Виходили з оточення групками. Ні, ніхто ніким не керував, просто, хто до кого прибився, та й годі…

— Івановичу, візьміть стегенце, — їй-богу, мені його було жалко, не дивлячись на політичні розбіжності, — ви ж бо натерпілися в колективізацію.

Лагадзінський глянув на мене, неначе узрів самого Йосипа Вісаріоновича. Люлька випала з рота. Ванько, виконавши потрійний тулуп (полюбляв фігурне катання), розчинився в повітрі. Прогриміло два постріли. Я мізинцем відвів дуло, з якого тоненькою цівкою струменів димок, цвьохнув губами:

— Непогано, непогано… Тепер зрозуміло, чому не вдалося завершити колективізацію.

— Що — я мазило?! — Нестор Іванович жбурнув наган на стіл, висунув шухляду.

Старий не по-старечі вправно набив барабан, крутонув об долоню:

— Ставай!

Ставати було нікуди, хіба що під ікону.

— Діду, в Божу Матір не вцільте.

— Бога мать і перемать!!..

Пролунало п’ять пострілів. Дві кулі лягло біля вух, дві під пахвами, інша — в районі паху. Мені захотілося випити.

— Чого ви оскаженіли?! Що ж я такого сказав — що біди натерпілися?

— Бовдури…

Нестор Іванович заплакав. Сльози збігали по щоках, скапували на засмальцьований френч, утворюючи жирні плями.

— …Вона вхопилася за мішок, а я в груди… А там діти… а вона мертва…

…Ми з’їли майже всю живність, лишилося… Дід невдовзі помер. Земля промерзла більше метра. Довбали чим могли, — сокирами, кирками, лемешами, — на повен зріст. Зійшлися сусіди, пом’янули. Ванько Дундик лишився без роботи, я — без втіхи.

На дев’ятий день прийшов на цвинтар, наповнив чарку горілкою, поставив на горбок. Пухом тобі земля, небіжчику!.. Вийнявши наган, віддав трикратний салют.

Заглянувши в дуло, зрозумів: я — НІХТО. Виправити становище могла тільки революція. НЕ ПРИВЕДИ, ГОСПОДИ!!!

© О Брама,
книга «Серед пострілів».
Втрачені кадри
Коментарі