Апотропей (від давньогрецького дієслова apotrepo - «відвертати») - це оберіг, який повинен відганяти лихий пристріт і зурочення. Таким оберегом може бути зображення, амулет, а може бути ритуал чи жест. Наприклад, різновидом апотропеїчної магії, яка оберігає людину від біди, є знайоме багатьом трикратне постукування по дереву.
У давніх греків найпопулярнішим апотропеїчним знаком було зображення голови горгони Медузи з виряченими очима, висунутим язиком та іклами: вважалось, що страшне обличчя буде відлякувати злих духів. Таке зображення називали «горгоніон» (Gorgoneion), і воно було, наприклад, неодмінним атрибутом щита Афіни.
Функції оберегу могло виконувати ім'я: дітям давались «погані», з нашої точки зору, лайливі імена, оскільки вважалось, що це зробить їх непривабливими для злих духів та відверне пристріт. Так, грецьке ім'я Есхрос походить від прикметника aiskhros - «гидкий», «потворний». Апотропеїчні імена були характерні не лише для античної культури: імовірно, слов'янське ім'я Некрас (від якого походить поширене прізвище Некрасов) також було апотропеєм.
Лайлива ямбічна поезія - ритуальна лайка, з якої виросла давня аттична комедія, - також виконувала апотропеїчну функцію: відвернути біди від тих, кого вона обзиває останніми словами.
Горгоніон
Фрагмент розпису чорнофігурної вази.
Кінець VI ст. до н.е.