Грецький поліс, чи антична громада, - це колектив громадян. Але громадяни складали меншість населення, що проживало на території полісу. Інші категорії могли користуватися частиною громадянських прав - чи бути повністю безправними.
Так, на жінок (батьки яких були громадянами) поняття громадянства поширювалось, однак вони не брали участі в політичному житті. Обмеження стосувались і багатьох інших сфер. Цікаво, що у Спарті жінка користувалась більшими правами, аніж навіть у демократичних Афінах.
Ті, хто переселився у той чи інший поліс з інших грецьких областей в деяких полісах називали метеками. Вони були особисто вільними, але не володіли громадянськими правами. В Афінах метеки (які часто були досить заможними людьми) не могли брати участь у народних зборах, обиратися на посади, володіти землею (тому найчастіше вони займались ремеслом і торгівлею), брати участь у здійсненні публічних жертвопринесень і т.д. Крім того, вони несли цілий ряд повинностей - наприклад, платили на користь держави спеціальний щорічний податок.
Із громадянського колективу були повністю виключені раби, які позбавлені найважливішого права громадянина - особистої свободи. Ті, кому вдавалось звільнитися з рабського стану - вільновідпущені, за станом були схожі з метеками.
Раби, що збирають оливки
Чорнофігурна амфора.
Аттика, приблизно 520 р. до н.е.